7826 Alsószentmárton, Petőfi u. 4/A.
Térkép

+36 72 379 413
Harmat Mária (igazgató)

Email

A Tan Kapuja Buddhista Gimnáziumot, 2004 júniusában alapította A Tan Kapuja Buddhista Egyház. Az intézmény 2016-ig Kis Tigris Gimnázium és Szakiskola néven működött. 

Iskolánk létrehozásának legfőbb célja, hogy a hagyományos iskolarendszerből kihulló, többségében roma/cigány fiatalokat felzárkóztassa, érettségihez, ettől függő piacképes szakmához, lehetőség szerint minél magasabb számban a felsőoktatásban folytatott továbbtanuláshoz juttassa. Amíg a hagyományos iskolarendszer általában a családi hátterük vagy a személyes adottságaik szempontjából eleve átlagos készségszintű diákokkal számol, addig A Tan Kapuja Buddhista Gimnázium pedagógiai programja a többségében izolált közösségekben, mélyszegénységben élő diákokat célozza meg, akik el sem jutottak a hagyományos középszintű oktatásig, illetve abban kudarcot vallottak, abból kihullottak. Célunk ennek megfelelően, hogy második esélyt teremtsünk ezeknek a fiataloknak.

Az alapító okiratban és a küldetésnyilatkozatban meghatározott tartalmakkal és formával összhangban a roma és nem roma származású tanulók számára olyan konvertálható tudás átadására törekszünk, amely a társadalomba történő integrációjukhoz megteremti az esélyegyenlőséget. Dél-Baranya határ menti szegletében, Alsószentmártonban – és több telephelyen (Pécs, Komló, Kákics) – működő intézményünk az egyetlen felemelkedési és integrációs lehetőséget jelenti a többnyire szinte 100%-ban cigány lakosságú izolált településeknek.

Célcsoportjaink változatos társadalmi és szociális közegből kerülnek ki. Az iskola küldetésnyilatkozatában foglaltak alapján legfontosabb feladatunk a nappali és esti tagozaton tanuló diákok közösségének és tudásának fejlesztése. Ezek a fiatalok zömében hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű családokból kerülnek ki, izolált településeken élnek. Bemeneti alapkompetenciáik messze alatta maradnak az országos átlagénak. Ennek oka az elégtelen minőségű korábbi iskolai oktatás, a tanulás iránti motivációhiány, a származásukból adódó nem magyar anyanyelvűség, az anyagi háttér hiánya, a szellemi háttér, kultúra mássága. Esetükben általánosan jellemző a kudarcorientáltság, nem hisznek abban, hogy sikereket érhetnek el tanulmányaik során, és hogy ezek a sikerek életminőségeiken is javíthatnak.

Mindemellett diákjaink már fiatalkorban aktívan részt vesznek a családfenntartásban, ez is hátráltatja őket a tanulmányi előrehaladásban. Számos leánytanulónk fiatalkorúan vállal gyermeket, ezért sokat hiányoznak, kimaradnak az iskolából. E fiatalok gyakran szembesülnek a diszkrimináció legkülönbözőbb formáival. Mindezek következtében az iskolát nem érzik biztonságos, jövőjüket, sikereiket előmozdító intézménynek. Családjukban igen ritkán lelhető fel továbbtanuló, magasabb végzettséget elért szülő, így otthonról sem kapnak követhető példát. A tanulási kultúrát nem sajátították el az általános iskolában, tanszereiket beszerezni és azokról gondoskodni csak nagy nehézségek árán képesek.

A fent leírtak tükrében különösen fontos szerepet tölt be A Tan Kapuja Buddhista Gimnázium abban, hogy a középfokú oktatás a település és a környék minden lakosa számára hozzáférhetővé váljon. Számos fiatalnak biztosítunk lehetőséget a rendszeres iskolába járáshoz, elősegítjük a találkozást más társadalmi státuszú csoportokkal, új viselkedési minták megismerésére, követésére nyújtunk lehetőséget.

A település társadalmi, gazdasági, oktatási stb. mutatói már eleve meghatározták intézményünk pedagógiai munkájának alapelveit, céljait. Ezek a tapasztalások nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy pedagógiai programunk milyen elvek mentén épüljön fel. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy pedagógiai munkánkat minél hatékonyabbá tegyük.

A pedagógiai programunk és gyakorlatunk szerves részét képezi a nappali és esti tagozatos negyedéves vizsgarendszer, az iskolai demokrácia működtetése, a rendszeres tanulmányi utak szervezése, projektnapok és témahetek szervezése, a mentorrendszer és az iskolapszichológusi rendszer kiépítése és működtetése. Elkészítettünk több szakanyagot is, amely a tanárok és diákok mindennapi munkáját egyaránt segíti a készség- és képességfejlesztés területén, a szövegértés, szövegalkotás, valamint a matematikai kompetencia területein. A tanulmányi utak koncepcióját a Nyitni világra és a Szülőföldem programjaink tartalmazzák.

Iskolánkat, pedagógiai munkánkat a folyamatos önkorrekció és megújulás jellemzi. Mindezen elemeknek alapvető feltétele az elkötelezett és korszerű, magas szintű ismeretekkel rendelkező tanári, segítői közösség, az átlagosnál gyakoribb hospitáció és tantestületi gyűlés, melyek során folyamatosan egyeztetésre kerül az egyes szaktantárgyak tananyaga. Hatékonyságunk növelése céljából különös gondot fordítunk a rendszeres teamépítő tréningekre. Módszertanunk fokozottan épít a multimédiás eszközök és IKT-eszközök használatára, a felmerülő témák kerekasztal-jellegű átbeszélésére és a kooperatív tanulás technikáira. Az oktatásban kiemelt szerepet kap a cigány kultúra, nyelv és hagyomány ápolása, különös tekintettel a helyi muncsán tradíciókra.

 

Sikeres érettségi bizonyítványt szerzett tanulók száma 2008-tól 2015-ig:

Évszám Érettségi bizonyítványt átvett fő
2008 23
2009 102
2010 19
2011 57
2012 37
2013 38
2014 46
2015 34
Össz.: 355 fő

 

Sikeres falusi vendéglátó szakmát szerzett tanulók száma 2007 és 2009 között:

Évszám Szakmunkás bizonyítványt átvett fő
2007 27
2008 9
2009 4
Össz.: 40 fő

 

Sikeres nyelvizgát szerzett tanulók száma 2010 és 2015 között:

angol (alapfok) beás (középfok) beás (felsőfok)
1 fő 28 fő 4 fő

 

Oktatási helyszínek:
Kenderföldi Általános Iskola (7300 Komló, Gagarin utca 4.)
Apáczai Nevelési Központ Gimnáziuma (7632 Pécs, Apáczai körút 1.)
Alsószentmárton (7826 Alsószentmárton, Petőfi u. 4/A.)
Kákics (7958 Kákics, Petőfi Sándor u. 46.)
 

 

Fenntartói beszámolók: