Az orrszarvú legyező

(Kék szikla gyűjtemény, 91., Dobosy Antal fordítása)

Az orrszarvú legyező

Enkan az egyik nap szólította kísérő szerzetesét, és azt mondta neki:
- Hozd ide az orrszarvú legyezőt!
- A legyező törött - válaszolta a kísérő szerzetes.
- Ha törött a legyező, hozd ide az orrszarvút! - mondta Enkan.
A kísérő nem válaszolt.
Tószu más alkalommal azt mondta:
- Én nem utasítanám vissza, hogy idehozzam, de félek, a feje és a szarva már nem lesz tökéletes.
Szekiszó mondta:
- Ha idehozom, több nem lesz belőle.
Sifuku rajzolt egy kört, és beleírta az ökör írásjegyét.
Hofuku mondta:
- Mesterem! Megöregedtél. Alkalmazz valaki mást kísérődnek!

Szecsó verse:

Régóta használod az orrszarvú legyezőt,
de ha kérdeznek, semmit sem tudsz róla.
Határtalan a hűvös szél, a fej és a szarvak.
Ha már tovatűnt, nem lehet megfogni
sem a felhőket, sem az esőt.

Dobosy Antal kommentárja:

Nehéz előre megmondani, hogy egy tanítványt mi és hogyan képes segíteni előrehaladásában. A fenti kóan azt mutatja, hogy egy legyezőnek, egy hessegetőnek, esetleg egy térdeplő szőnyegnek is nagyon nagy szerepe lehet ebben az előrehaladásban, a szellemi fejlődésben. Csak megfelelően kell használni őket. Ezek az eszközök a megvilágosodást segítő eszközökké válnak, és hasznos útmutatások lesznek a zen szellemi útján is. Zen mesterek a legkülönbözőbb módszereket és eszközöket alkalmazzák tanítványuk tudatának alakítására. A váratlan helyzetek és az abban alkalmazott módszerek mind azt a célt szolgálják, hogy felismerjük saját tudatunk szerepét, lehetőségeit, képességeit és ezzel együtt saját szabadságunkat, azt a szabadságot, melyet addig el sem tudtunk képzelni.

Share this post